Ogólne warunki sprzedaży
§1. Postanowienia ogólne
Niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży (dalej: „OWS”) określają prawa i obowiązki stron umów sprzedaży, dostawy towarów oraz świadczenia usług zawieranych przez:
MAGNETIX Sp. z o.o. z siedzibą w Cierpicach, ul. Poznańska 9, 87-103 Toruń 5, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Toruniu, VII Wydział Gospodarczy pod nr KRS: 0000442318, NIP: 879- 266-90-93 REGON: 341363218 zwaną dalej „Sprzedającym”.
- Niniejsze OWS stanowią integralną część umów sprzedaży zawieranych przez Sprzedającego.
- Niniejsze OWS mają zastosowanie, jeżeli drugą stroną umowy jest przedsiębiorca w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego zwany dalej „Kupującym”.
- Niniejsze OWS wyłączają stosowanie innych wzorców umownych (ogólne warunki umowy, warunki zakupu, wzory umowy, regulaminy itp.) stosowanych lub stalanych przez Kupującego.
- Postanowienia umowne, indywidualnie uzgodnione i potwierdzone w formie pisemnej mają pierwszeństwo przed postanowieniami niniejszych OWS w zakresie, w jakim zawierają uregulowania odmienne niż niniejsze OWS.
- Niniejsze OWS są publikowane na stronie internetowej Sprzedającego: www.magnetix.com.pl
§2. Definicje
Użyte w dalszej części niniejszych Ogólnych Warunków Sprzedaży określenia oznaczają:
- Sprzedający – Magnetix Sp. z o.o.
- Kupujący – osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.
- Strony – Kupujący i Sprzedający.
- Termin płatności – dzień, w którym należność za towar bądź usługę staje się wymagalna.
- Produkty – rzeczy ruchome, towary i usługi, dobra, które mają być sprzedane na podstawie umowy sprzedaży, pomiędzy Sprzedającym a Kupującym.
- Zamówienie – oferta zakupu Produktów złożona przez Kupującego na piśmie, dostarczona osobiście, listownie, kurierem lub e-mailem, zawierająca co najmniej: nazwę zamawianego Produktu, ilość, dane Kupującego, niezbędne do wystawienia faktury VAT oraz dane o firmie, dane teleadresowe do kontaktu, sposób, termin i miejsce odbioru zamawianych Produktów.
- Potwierdzenie zamówienia – pisemne oświadczenie Sprzedającego o przyjęciu zamówienia, złożone Kupującemu po jego otrzymaniu wraz z określeniem specyfikacji technicznej Produktu, ceny oraz sumarycznej wartości zamówionych Produktów, terminu realizacji, miejsca i warunków dostawy/odbioru oraz warunków płatności.
§3. Zawarcie umowy
- Informacje dotyczące Produktów przedstawione w katalogach, folderach, broszurach itp., a także zamieszczone na stronie internetowej Sprzedającego mają jedynie charakter reklamowy i nie są ofertą w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
- Jakiekolwiek zapewnienia, gwarancje, przyrzeczenia i zmiany do umowy sprzedaży składane ustnie przez pracowników Sprzedającego w związku z zawarciem umowy sprzedaży lub złożeniem oferty nie wiążą Sprzedającego.
- Kupujący może składać zamówienia pisemnie, także drogą elektroniczną.
- Sprzedający składa Kupującemu ofertę w formie pisemnej (faxem, e-mailem lub listownie).
- Umowa pomiędzy Sprzedającym a Kupującym zostaje zawarta w chwili otrzymania zamówienia przez Sprzedającego, które w odniesieniu do istotnych warunków umowy nie odbiega w żadnym stopniu od oferty otrzymanej przez Kupującego.
- W przypadku rozbieżności pomiędzy zamówieniem złożonym przez Kupującego a ofertą Sprzedającego wiążące jest potwierdzenie zamówienia wystawione i przesłane Kupującemu przez Sprzedającego, chyba że Kupujący odwoła zamówienie, w formie pisemnej (faxem, e-mailem) niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od dnia otrzymania pisemnego potwierdzenia zamówienia przez Sprzedającego.
- Zamówienie Kupującego powinno zawierać następujące dane:
- Nazwę Kupującego – wraz ze wskazaniem dokładnego adresu,
- Numer identyfikacji podatkowej NIP,
- Określenie wskazanego Produktu nazwą handlową lub symbolem alfanumerycznym z oferty,
- Ilość zamówionego Produktu,
- Termin, miejsce i warunki dostawy/odbioru Produktu.
- Jeżeli zamówienie dotyczy wcześniej przedstawionej oferty, konieczne jest umieszczenie na zamówieniu numeru tej oferty. W razie nie powołania się na numer oferty, Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne niezgodności cenowe na fakturze VAT, brak dostępności Produktu, jak również niezgodności w szczególnych parametrach Produktu określonych w pierwotnym zamówieniu.
- Anulowanie zamówienia przez Kupującego jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych sytuacjach po uprzednim pisemnym ustaleniu warunków anulowania zamówienia ze Sprzedającym. Sprzedający zastrzega sobie prawo do obciążenia Kupującego rzeczywistymi kosztami, które powstały do momentu anulacji – nie większymi niż wartość zamówienia.
§4. Cena
- Cena, za Produkt będący przedmiotem umowy sprzedaży, będzie każdorazowo określana w ofercie lub umowie sprzedaży.
- Kupujący jest zobowiązany do zapłaty ceny w terminie wynikającym z wystawianej przez Sprzedającego faktury VAT, o ile inny termin nie wynika z zapisów oferty lub postanowień umowy sprzedaży.
- Termin i forma płatności uzgadniane są dla każdego Kupującego indywidualnie.
- Zapłata ceny dokonywana jest w formie przelewu na rachunek bankowy wskazany przez Sprzedającego na fakturze VAT lub w innej formie ustalonej w ofercie lub umowie sprzedaży.
- Płatność uważa się za dokonaną z chwilą wpływu środków na rachunek bankowy Sprzedającego.
- Sprzedający zastrzega sobie prawo do jednostronnego podwyższenia ceny w razie, gdy po zawarciu umowy wystąpią przesłanki o charakterze obiektywnym uzasadniające podwyższenie ceny Produktu, na które Sprzedający nie miał wpływu, takie jak np. zmiany stawek podatku od towaru i usług, itp.
- Ceny podawane przez Sprzedającego są cenami netto i zostaną podwyższone o należny podatek od towarów i usług w wysokości oraz zgodnie z wymaganiami przewidzianymi w obowiązujących przepisach prawa.
- Ceny podawane przez Sprzedającego w EUR zostaną przeliczone po kursie średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury.
- Ceny podawane przez Sprzedającego nie uwzględniają jakichkolwiek opłat celnych ani innych ciężarów finansowych nałożonych na Produkty według prawa właściwego dla siedziby Kupującego.
- Nieuregulowanie należności w terminie określonym na fakturze upoważni Sprzedającego do przerwania dostaw Produktów i wstrzymania realizacji już przyjętych zamówień. Sprzedający może uzależnić wykonanie nowego zamówienia złożonego przez Kupującego, który zalega z płatnościami lub opłaca faktury nieterminowo od wpłaty zaliczki na poczet nowego zamówienia Kupującego.
- W razie opóźnienia z zapłatą ceny, Sprzedającemu należą się odsetki za czas opóźnienia, chociażby Sprzedający nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które Kupujący odpowiedzialności nie ponosi. Sprzedającemu należą się odsetki ustawowe, o ile inna wysokość odsetek nie zostanie określona w umowie. Obowiązek zapłaty odsetek nie wyłącza roszczenia o naprawienie szkody na zasadach ogólnych.
- Wniesienie reklamacji nie zwalnia Kupującego z obowiązku dokonania płatności za Produkty w ustalonym terminie.
- Sprzedający zastrzega, że prawo własności sprzedawanego Produktu przejdzie na Kupującego dopiero w momencie zapłaty całości ceny na rzecz Sprzedającego.
- Kupujący upoważnia Sprzedającego do wystawiania faktur VAT bez jego podpisu.
§5. Dostawa i transport Produktów
- Miejscem wydania Produktów jest Magazyn Sprzedającego. Warunki dostawy EXW (ex Works), według Incoterms 2010, chyba że z oferty lub potwierdzenia zamówienia wynika inaczej.
- Ceny Produktów obejmują standardowe opakowanie. Jeżeli Kupujący zażąda innego niż standardowe opakowania, będzie on obowiązany ponieść wynikające z tego koszty.
- Dostawa Produktów zostanie zrealizowana w terminie określonym w ofercie lub potwierdzeniu zamówienia.
- Termin dostawy może ulec zmianie w przypadku:
- wstrzymania dostawy z przyczyn leżących po stronie Kupującego;
- opóźnienia Kupującego w zapłacie ceny;
- nieudzielenia Sprzedającemu przez Kupującego informacji niezbędnych do realizacji dostawy;
- działania siły wyższej. W takim przypadku termin dostawy ulegnie wydłużeniu o okres występowania takich okoliczności, z uwzględnieniem czasu koniecznego dla Sprzedającego do wznowienia dostawy.
- Koszt i ryzyko transportu Produktów obciąża Kupującego.
- Ryzyko uszkodzenia, zniszczenia lub utraty Produktu przechodzą na Kupującego z momentem wydania mu go z magazynu Sprzedającego lub po załadowaniu na pojazd (upoważnionej do jego odbioru) firmy transportowej.
- Kupujący ma obowiązek niezwłocznie po otrzymaniu Produktu dokonać sprawdzenia zgodności dostarczonego towaru z zamówieniem i dokumentem dostawy WZ. Zobowiązany jest sprawdzić w szczególności: stan przesyłki oraz jakość, ilość i asortyment dostarczonego towaru, a także niezwłocznie (tj. najpóźniej do 3 dni roboczych) zgłosić Sprzedającemu zastrzeżenia w tym zakresie sporządzając protokół niezgodności. Sprzedający zastrzega sobie prawo kontroli zgłoszonej szkody na miejscu dostawy.
- Jeżeli Kupujący wydłuży ustalony termin dostawy lub w przypadku nie przyjęcia Produktów, Sprzedający ma prawo obciążyć Kupującego kosztami transportu i kosztami magazynowania w wysokości 0,1% wartości sprzedaży za każdy dzień przechowywania.
- Jeżeli Kupujący opóźnia się z odbiorem Produktu z magazynu Sprzedającego, o czas dłuższy niż 7 dni albo nie dokonał w uzgodnionym terminie odbioru Produktu w innym uzgodnionym miejscu, Sprzedający wezwie Kupującego, do odbioru Produktu w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania.
- Po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu Sprzedający jest uprawniony do oddania Produktu na przechowanie albo do przechowywania Produktu we własnym magazynie, na koszt i ryzyko Kupującego.
- Koszty opłaty za bezumowne przechowywanie nieodebranego Produktu za każdy dzień przechowania – wynoszą 0,1% wartości sprzedaży.
§6. Siła wyższa
Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności w przypadku niewywiązania się z zobowiązań wynikających z umowy, jeżeli było to spowodowane przyczynami od niego niezależnymi, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy i których nie można było uniknąć (siła wyższa).
§7. Kary umowne
Kupujący zobowiązany jest do zapłaty Sprzedającemu kary umownej za odstąpienie od umowy z przyczyn niezależnych od Sprzedającego, w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy, w wysokości 20% ceny podwyższonej o należny podatek od towarów i usług. Zapłata kary umownej nie zwalnia Kupującego z obciążenia rzeczywistymi kosztami, które powstały do momentu odstąpienia od umowy z przyczyn niezależnych od Sprzedającego.
§8. Odpowiedzialność
- Sprzedający ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, z tym że odpowiedzialność ta jest ograniczona do szkody o rzeczywistym charakterze, wyłączając utracone korzyści. Sprzedający nie ponosi również odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe z powodu niewłaściwego doboru Produktów, ich niewłaściwego wykorzystania lub użytkowania niezgodnie z przeznaczeniem bądź instrukcją obsługi i konserwacji, jak również jakiekolwiek szkody na których wystąpienie lub rozmiar wpływ miał stan i właściwości infrastruktury w ramach której Produkty mają być eksploatowane, w tym w szczególności tych jej elementów, z którymi Produkty mają być połączone.
- W każdym przypadku odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu wszelkich szkód nieobjętych wyłączeniem zostaje ograniczona do rzeczywistej straty Kupującego, w wysokości nieprzekraczającej kwoty 100% wynagrodzenia umownego netto, przy czym ograniczenie to nie znajdzie zastosowania do szkód spowodowanych z winy umyślnej.
- Za możliwości zastosowania i skutki wykorzystania Produktów dostarczonych przez Sprzedającego w określonych rozwiązaniach konstrukcyjnych Kupującego, odpowiada Kupujący, nawet, jeżeli Sprzedający był włączony jako doradca lub konsultant w przygotowanie konstrukcji i finalnego Produktu Kupującego.
- Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności wobec Kupującego z tytułu wad towaru wykonanego przez Kupującego z zastosowaniem Produktów dostarczonych przez Sprzedającego.
§9. Gwarancja
- Magnetix Sp. z o.o. gwarantuje Kupującemu / Użytkownikowi dobrą jakość i sprawne działanie Produktu pod warunkiem montażu, instalacji, eksploatacji i przechowywania Produktu zgodnie z wytycznymi zawartymi w Instrukcji obsługi.
- Gwarancja jest udzielana na okres wskazany w potwierdzeniu zamówienia. Początkiem okresu gwarancji jest data sprzedaży podana na fakturze.
- Gwarancja obejmuje bezpłatną naprawę lub wymianę Produktu na wolny od wad, jeżeli wada powstała z winy Sprzedającego.
- Sprzedający decyduje o sposobie dokonania naprawy.
- Gwarancja nie obejmuje:
- uszkodzeń spowodowanych użytkowaniem Produktu niezgodnie z jego przeznaczeniem lub przez osoby do tego nieprzeszkolone;
- eksploatacyjnego zużycia poszczególnych podzespołów np. taśm transportowych, rolek, łożysk, szczotek, amortyzatorów, bezpieczników i żarówek, filtrów i innych części szybkozużywających się wymienionych w Instrukcji obsługi;
- czynności eksploatacyjnych takich jak: okresowe przeglądy, czyszczenie, smarowanie i konserwacja, które Kupujący / Użytkownik wykonuje we własnym zakresie;
- płynów, środków smarujących i innych materiałów eksploatacyjnych wymienionych w Instrukcji obsługi;
- uszkodzeń mechanicznych spowodowanych wstrząsami lub uderzeniami, w szczególności uszkodzeń taśmy powstałych na skutek uderzania w nią kawałków metalu przyciąganych przez magnes;
- uszkodzeń chemicznych spowodowanych działaniem agresywnych chemicznie substancji lub środowiska;
- uszkodzeń spowodowanych wadliwą instalacją elektryczną, przepięć w sieci zasilającej, spadków napięcia elektrycznego, eksploatacji w warunkach szkodliwych dla izolacji elektrycznej, przeciążania (spalony wirnik lub stojan);
- uszkodzeń spowodowanych zasilaniem powietrzem o wyższym ciśnieniu niż zalecane, zanieczyszczonym lub zawierającym wodę;
- uszkodzeń spowodowanych niewłaściwą hydrauliczną instalacją zasilającą lub niewłaściwymi parametrami czynnika zasilającego;
- uszkodzeń spowodowanych za wysoką lub za niską temperaturą otoczenia;
- uszkodzeń spowodowanych niewłaściwym transportem np. przy zmianie miejsca użytkowania;
- uszkodzeń spowodowanych podczas dokonywania napraw przez osoby nieupoważnione lub też przez stosowanie części i materiałów eksploatacyjnych nie zatwierdzonych przez Sprzedającego;
- uszkodzeń spowodowanych niedopełnieniem przez Kupującego / Użytkownika obowiązku niezwłocznego zgłoszenia usterki, która możliwa była do zauważenia przy zakupie Produktu lub podczas jego późniejszego użytkowania;
- uszkodzeń spowodowanych zaniedbaniem czynności związanych z utrzymaniem należytego stanu technicznego Produktu zgodnie z Instrukcją obsługi, a także stosowaniem niewłaściwych środków konserwujących;
- uszkodzeń powstałych w wyniku zdarzeń losowych (pożar, powódź, zalanie, uderzenie pioruna itp.) lub innych, na które Sprzedający nie ma wpływu.
- Wszelkie naprawy i przeróbki dokonane przez Kupującego / Użytkownika bez wiedzy i zgody Sprzedającego powodują utratę gwarancji.
- Kupujący / Użytkownik traci prawo do napraw gwarancyjnych w przypadku usunięcia tabliczek znamionowych lub zerwania założonych plomb.
- Kupujący / Użytkownik zgłaszając Produkt do serwisu jest zobowiązany podać jego typ, numer fabryczny oraz załączyć opis usterki.
- Usterki uznane za gwarancyjne będą usuwane bezpłatnie przez autoryzowany serwis w terminie określonym w umowie sprzedaży, nie później niż w ciągu 10 dni roboczych od daty zgłoszenia usterki.
- W przypadku stwierdzenia braku usterek w reklamowanym Produkcie Kupujący / Użytkownik zostanie obciążony kosztami związanymi z dojazdem oraz czynnościami diagnostycznymi wykonanymi przez pracowników serwisu, zgodnie ze stawkami serwisowymi obowiązującymi w Magnetix Sp. z o.o.
- Sprzedający nie zapewnia urządzenia zastępczego na czas naprawy ani nie pokrywa kosztów wynajmu takiego urządzenia.
- Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności z tytułu skutków usterki tj. kosztów pokrycia szkód wyrządzonych ludziom, zniszczenia cudzego mienia, strat w zyskach, strat wynikłych z postoju linii produkcyjnej, kosztów transportu i komunikowania się oraz innych wydatków mających związek z awarią Produktu.
- Odpowiedzialność Sprzedającego jest ograniczona do wysokości równej cenie reklamowanego Produktu.
- W przypadku, gdy Kupujący nie spełni swoich zobowiązań płatniczych, Sprzedający ma prawo do odmówienia usunięcia usterki w ramach gwarancji.
- W kwestiach nieuregulowanych przez Kartę Gwarancyjną obowiązują przepisy Kodeksu Cywilnego i inne akty prawne obowiązujące na dzień jej wystawienia.
§10. Rękojmia
Odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi za wady fizyczne i prawne Produktu zostaje wyłączona.
§11. Cesja
Przelew wierzytelności przysługujących Kupującemu względem Sprzedającego jest dopuszczalny jedynie za uprzednią zgodą Sprzedającego wyrażoną w formie pisemnej.
§12. Postanowienia końcowe
- Prawem właściwym dla niniejszych OWS jest prawo polskie.
- Wszelkie spory powstałe pomiędzy stronami będą rozstrzygane zgodnie z przepisami prawa polskiego, z wyłączeniem Konwencji Wiedeńskiej o Umowach Międzynarodowej Sprzedaży Towarów podpisanej w Wiedniu 11 kwietnia 1980 roku.
- Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów wynikłych na tle stosowania niniejszych OWS jest sąd właściwy dla siedziby Sprzedającego.
- Nieważność lub bezskuteczność niektórych z postanowień niniejszych OWS nie wpływa na ważność lub skuteczność pozostałych postanowień.
- Sprzedający ma prawo przechowywania i przetwarzania danych osobowych Kupującego w celach związanych z realizacją umowy sprzedaży.
- Jakiekolwiek zmiany niniejszych OWS wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- W przypadku, gdy niniejsze OWS zostały sformułowane również w języku innym niż język polski, w razie sporu zastosowanie będą miały OWS w języku polskim.
- Akceptując niniejsze OWS Kupujący wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych przez Sprzedającego oraz podmioty działające na jego zlecenie w kraju i zagranicą, w związku z realizacją umów sprzedaży Produktów oferowanych przez Sprzedającego.
- Kupujący nie może bez zgody Sprzedającego przekazywać wiedzy i informacji uzyskanych w wyniku kontaktów handlowych ze Sprzedającym osobom trzecim w sprawach objętych tajemnicą handlową.
- Kupujący nie będzie w okresie trwania umowy oraz po jej ustaniu rozpowszechniać, ujawniać ani wykorzystywać również takich informacji, które nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa Sprzedającego, ale których rozpowszechnienie, ujawnienie lub wykorzystanie mogłoby w jakikolwiek sposób zaszkodzić reputacji lub w inny sposób wyrządzić szkodę Sprzedającemu.
- Niniejsze OWS wchodzą w życie z dniem 01.03.2021 roku.